UX TŁUMÓW
UX tłumu, Doświadczenia Emocjonalne (EX) – tego właśnie brakuje dotychczas we wszystkich propozycjach wartości związanych z UX. Emocji. Wyobraźmy sobie, że projektujemy dla klienta B2B usługę. Klient korzystając z usługi, przechodzi przez pewien proces: przez poszczególne etapy usług, punkty styku. Wchodzi w kontakt z pracownikami, z interfejsami i przedmiotami.
Czy wiemy jakie trudności napotyka? Czy wiemy z czego jest zadowolony? Najczęściej nie. I nie mierzy się tego aż w tak dokładny sposób. Są to kwestie związane z UX (user experience), jednak trzeba zostawić je specjalistom z obszaru service design. Wydaje się, że jest to skomplikowane? A co powiecie na pomiar emocji… tłumów?
Mirca Design znalazła 2 ciekawe przypadki pomiaru emocji tłumów, które miały miejsce na wydarzeniach muzycznych – pierwsze z nich w Londynie, drugie w Montrealu (Kanada). Zmierzono zarówno UX tłumu, doświadczenia emocjonalne (EX) w odbiorze muzyki artysty, jak i zachowania tłumu na większej imprezie w Kanadzie. Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi studiami przypadków!
K o n c e r t K e a t o n a H e n s o n a
Podczas londyńskiego koncertu Keatona Hensona słuchaczom podłączono biosensory, których celem był pomiar ich aktywności fizjologiczno-emocjonalnej. Odpowiedź ich organizmu była sprzężona z algorytmem sterującym oświetleniem na koncercie. Dzięki temu zmieniała się intensywność światła, co pozwoliło wykonawcy skonfrontować jego własne odczucia muzyczne z odczuciami słuchaczy i sprawdzić czy są ze sobą zbieżne.
M o n t r e a l J a z z F e s t i v a l
Kolejnym przykładem podobnego działania, które mierzy „emocje tłumu” jest Montreal Jazz Festival. System gromadził różnego rodzaju dane uczestników, takie jak: temperatura ciała, liczba kroków, liczba okrzyków i zakupionych piw. Dane zostały zarejestrowane i przyczyniły się do stworzenia materiałów marketingowych i zbudowania tożsamości marki festiwalu w oparciu o uzyskane dane.
Powyższe przykłady pokazują, że jest możliwy pomiar nie tylko UX na płaszczyźnie interfejsu aplikacji, pomiar doświadczeń klienta w procesie usługowym, ale nawet możliwy jest pomiar doświadczeń w zbiorach procesów i zjawisk, jak np. w tłumie. Informacje zwrotne płynące od uczestników imprez, np. w czasie rzeczywistym, będą nieocenioną wartością dla organizatorów imprez, którzy szukają sposobów na innowacje, prowadzące do wzrostu atrakcyjności wydarzeń oraz przyczyn problemów w przebiegu imprez zarówno kameralnych jak i masowych.