Film w skrócie prezentujący czym właściwie jest design thinking. Zapraszamy do obejrzenia.Na naszej stronie internetowej czasami używamy terminologii „design thinking” nie za bardzo wyjaśniając co to jest. Powyżej wrzuciliśmy zatem filmik, który pomoże w łatwiejszy sposób zobrazować ten proces.

Krótko mówiąc design thinking jest metodą/podejściem w pracy zespołu projektowego, która polega na empatyzacji wobec użytkownika (human-centered design) w celu zdiagnozowania potencjalnych problemów i trudności w korzystaniu z produktów i usług. Wzbudzanie empatii może polegać np. na wejście „w skórę” użytkownika (czyli w jego rolę) lub na pogłębionym zrozumieniu pewnych zjawisk w środowisku biznesowym lub społecznym. Zebrane w ten sposób dane muszą zostać uporządkowane, podlegają syntezie, po czym wyciągane są konkretne wnioski. W kolejnych etapach następuje tzw. ideacja, czyli tworzenie wielu różnorodnych i kreatywnych rozwiązań projektowych, które ponownie muszą zostać uporządkowane. Następnie najlepsze pomysły sprawdza się poprzez prototypowanie i testowanie. Po tych etapach rozwiązanie może zostać wdrożone. Poniżej wymieniamy kolejne kroki:

  1. Empatyzacja (wzbudzanie empatii, zrozumienie zjawisk).
  2. Definiowanie (określenie problemu).
  3. Ideacja (kreowanie abstrakcyjnych rozwiązań).
  4. Prototypowanie (sprawdzanie najlepszych rozwiązań).
  5. Testowanie (powtarzanie przyjętych rozwiązań, weryfikacja błędów).
  6. Implementacja (wdrożenie rozwiązania).

Czy design thinking jest potrzebny? Nie zawsze. Jednak należy pamiętać, że szczególnie dobrze sprawdza się on we wzornictwie usług. Dlatego przy projektowaniu nowych rozwiązań, które polegają na świadczeniu usługi klientom warto zadbać o persony, dobry storytelling i współpracę zespołu projektowego w oparciu o metodę design thinking.