Poniżej przedstawiamy koszyści ze stosowanie innowacji. Są one często istotne w projektowaniu nowych produktów, jednak według przeprowadzonych badań większość z firm nie widzi powodu do ich wprowadzania…
Według badań przeprowadzonych przez GUS na przedsiębiorstwach, które w latach 2014-2016 nie wdrożyły żadnych innowacji, jako uzasadnienie podały:
brak przekonującego powodu dla wprowadzenia innowacji
Takiej odpowiedzi udzieliło 81,7% przedsiębiorstw przemysłowych i 92,5% przedsiębiorstw usługowych.
Nie jest to zbyt zaskakujące odkrycie, ponieważ opinie ekspertów wzornictwa są zbieżne – w Polsce brak wystarczającej świadomości roli designu i innowacji w rozwoju przedsiębiorstw.
Argumenty przemawiające za innowacjami podajemy poniżej.
1. Szybki wzrost ekonomiczny przedsiębiorstwa
Zwiększenie udziałów na rynku, przyciągnięcie nowych klientów
Poprzez projektowanie doświadczeń klientów i badanie ich zachowań, możemy sprawić, że projektowane produkty będą jeszcze atrakcyjniejsze. Zwiększa się zadowolenie klientów i ich lojalność, chętnie korzystają z produktów i usług marki kierowanej wzornicza, co w konsekwencji zwiększa udziały. Ponadto zarządzanie wzornictwem przemysłowym na strategicznym poziomie np. poprzez wdrażanie błękitnych oceanów pozwala stworzyć nową przestrzeń rynkową i dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców.
Wzrost przychodów (10-30%)
Według badań przeprowadzonych w Polsce i zagranicą przychody z nowego produktu stanowią 10-30% całkowitych przychodów.
2. Wyróżnienie się na tle konkurencji
Przewaga konkurencyjna
Firmy, które stosują innowacje mogą wyróżnić się na tle konkurencji wprowadzając nowatorskie rozwiązania i dzięki temu mogą osiągnąć status lidera w branży.
Wyróżnienie się
Wprowadzając innowacje możemy wykonywać te same rzeczy co inni, ale wykonując je w inny sposób. Klienci uzyskują niezapomniane wrażenia.
Konkurencja staje się nieistotna
I tutaj znowu muszę odwołać się do błękitnego oceanu (Blue Ocean Strategy). Wiele firm pokazało, że wdrażając innowacyjny błękitny ocean możemy wejść w nową, niezaspokojoną dotychczas przestrzeń rynkową. Konkurencja staje się wtedy nieistotna. Ale jest to temat na osobny artykuł.
3. Zrozumienie człowieka
Zrozumienie klienta
Jeżeli firma zdecyduje się wykonać badania klienta i wygenerować porządny insight, to jest to już niewątpliwie dla firmy innowacja, ponieważ myśli o swoim kliencie inaczej niż wcześniej. Prowadzi to w konsekwencji do zaspokajania niezdefiniowanych wcześniej potrzeb klienta, nawet tych ukrytych.
Projektowanie dla ludzi
Tutaj mam na myśli innowacje w projektowaniu zorientowanym na człowieka (human-centered design). W takim podejściu staramy się zrozumieć stylu życia klienta, prowadzimy badania etnograficzne, uwzględniamy zmiany zachowań w kolejnych pokoleniach użytkowników. Są innowacje połączone z głębokim wglądem w kontekst społeczno-kulturowy. Czyni to usługi bardziej naturalne i ludzkie.
Tworzenie unikalnej propozycji wartości
Niektóre firmy mogą pochwalić się dostarczaniem unikalnej propozycji wartości lub tzw. unique selling point (USP). Inne nie mają takiej świadomości. Innowacje są wtedy, gdy rma nie ma świadomości z jakimi bolączkami spotyka się klient korzystając z danego rodzaju usług, rozwiązuje te problemy i mody kuje swoje usługi dostarczając nową wartość, za którą klient jest w stanie zapłacić.
4. Przyciąganie talentów do firmy
Poprawa wizerunku marki
Talenty odgrywają ważną rolę w każdej firmie, ponieważ odpowiadają nie tyle za profesjonalizm jako taki, ale za coś więcej. Za to, że możemy robić niesamowite rzeczy. Jest to ważne w czasach, gdy freelancerów niż pracowników na etacie jest coraz więcej.
Ciekawsza kultura organizacyjna
Innowacje to kreatywność. A kreatywność to niekonwencjonalne myślenie, zabawa. Nie ma miejsce na nudę, ludzie są otwarci, pozwalają sobie na popełnianie błędów, chętnie rozmawiają i współpracują. Potrafią żartować. Taka kultura organizacyjna jest mniej męcząca niż ośmiogodzinne siedzenie w ciszy przy biurku. Wiele talentów jest otwartych na design, innowacje i ten styl pracy.
Chris Anderson, kurator TED Talk, powiedział kiedyś: „Każdy istotny element ludzkiego postępu nastąpił tylko dlatego, że ludzie dzielili się ze sobą pomysłami, a następnie współpracowali, aby urzeczywistnić te pomysły. Odkąd nasi przodkowie połączyli się z gigantem na pierwszym kroku Neila Armstronga na Księżycu, ludzie przemienili słowa mówione w zdumiewające wspólne osiągnięcia”.
5. Lepsza współpraca z otoczeniem
Współpraca ze środowiskiem naukowym
Innowacje często potrzebują współpracy ze środowiskiem naukowym i innymi jednostkami w celu np. transferu technologii.
Zrozumienie potrzeb interesariuszy
Zarządzanie innowacją polega na poznawaniu potrzeb nie tylko wewnętrznych, ale również zewnętrznych, aby jak najlepiej i w harmonii realizować cele biznesowe. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe.
Szukanie inspiracji w innych branżach
Czerpanie innowacji z innych branż jest elementem „blendowania” trendów. Prowadzi to do opracowywania rozwiązań, które dotychczas były niedostępne.
6. Niższe koszty
Optymalizacja kosztów
Może się wydawać, że wdrażanie innowacji wiąże się z wysokim kosztem. Dobre zarządzanie innowacją skupia się na obniżeniu kosztów przedsiębiorstwa, jeżeli jest to możliwe. Możemy to osiągnąć np. poprzez lepszą gospodarkę odpadową, innowacje procesowe, marketingowe, technologiczne, organizacyjne.
Innowacje materiałowe
Te innowacje polegają na budowanie wartości produktu w oparciu o lepsze komponenty lub komponenty substytucyjne podobnej jakości, ale tańsze.
Optymalizacja łańcucha dostaw
Innowacje w tym wypadku polegają na wprowadzaniu korzystnych ekonomicznie zmian w łańcuchu dostaw, np. poprzez redukcję objętości wysyłanych paczek lub na wytwarzaniu opakowań na miejscu zamiast zamawiania ich od innego dostawcy.
7. Innowacja umożliwia przetrwanie
Elastyczne dopasowanie do turbulentnego otoczenia
Obecnie na rynku mamy do czynienia z ciągłymi zmianami, które mają miejsce na całym świecie – nowe technologie np. 5G, internet of things (w ciągu najbliższych kilkunastu lat 90% samochodów będzie podłączonych do internetu). Otoczenie jest bardzo dynamiczne, kopiowane są praktyki i pomysły, powstają nowe start-upy i nieprzewidywalne modele biznesowe, następuje zmiana nawyków konsumentów, zmieniają się trendy.
Krótkie cykle życia produktów
Doskonałym przykładem jest branża IT i elektronika. Co rok Apple wprowadza na rynek nowe iPhone’y.
Potrzeba zmian
Brak zmian i umiejętności dostosowania się do nich to pierwszy krok do wyparcia z rynku czego dobrym przykładem jest rma Kodak, która zbankrutowała. Aktualnie istnieje, produkuje baterie.
8. Potrzeba zarządzania innowacją
Kontrolowane pomysły
Kontrolowanie pomysłów eliminuje ryzyko chaotycznego inwestowania w niesprawdzone pomysły, pozwala przewidzieć pewne nieplanowane dotychczas koszty. Czasami rmy wprowadzają kosztowne innowacje przez co konieczne są cięcia budżetu i w konsekwencji prowadzi to do braku satysfakcjonujących wyników – można tego uniknąć.
„Lejek” innowacji
Tak jak w przypadku sprzedaży potrzebny jest ciągły dopływ zamówień tak i w przypadku rm innowacyjnych potrzebny jest ciągły dopływ praktycznych i łatwych do wdrożenia innowacji.
Innowacyjność = standard zarządzania
W Wielkiej Brytanii zarządzanie designem i innowacją to ustandaryzowany proces, który prowadzi ciągłego doskonalenia i ma swoją dokumentację, podobnie jak inne formy ISO.
9. Integracja i spójność
Spójność oferty i oczekiwań
Innowacje wdrażane na różnych szczeblach zarządzania powinny być zintegrowane z ofertą podstawową i oczekiwaniami odbiorców.
Osiągnięcie celów biznesowych
Dzięki myśleniu innowacyjnemu, ciągłemu projektowaniu biznesu i podejściu kreatywnemu możemy tworzyć różne wersje modeli biznesowych i wybrać z nich najlepsze, które umożliwią realizacji kluczowych celów przedsiębiorstwa.
Pozytywny wpływ na otoczenie
Dobrze zarządzane innowacje mają wzgląd na środowisko i powinny przyczyniać się np. do redukcji emisji gazów cieplarnianych, eliminacji odpadów, zużyciu energii itp. Ponadto beneficjentem innowacji powinno być społeczeństwo, które osiąga korzyść i ich wdrożenia. Tworzy to harmonię pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem.
10. Innowacje są skalowalne
Planowanie cyklu życia produktów
Tworzenie cykli życia produktów np. w trójgeneracji pozwala przewidywać wyniki ekonomiczne z wdrożeń nowych produktów na rynek. Monitorowanie efektów prowadzi do większej mierzalności przyszłych działań innowacyjnych.
Dobry brief
Pozwala przewidzieć trudności, umożliwia planowanie w czasie i pozwala sprawnie zarezerwować właściwy budżet.
Kamienie milowe i autostrada innowacji
Systemy design management pozwalają zaplanować proces wdrażania innowacji oraz w łatwy sposób prezentują strukturę działań, które trzeba wykonać. Dzięki temu można monitorować proces i przeprowadzać dalszą ewaluację.